Metaverzum koncepciója

A kapcsolatok következő evolúciója és a mobil internet utódja.

2021-ben a Facebook vezérigazgatója, Mark Zuckerberg bejelentette, hogy az általa két évtizeddel ezelőtt alapított vállalat neve Facebookról Metára változik - ezzel a „metaverzum" koncepciója egy hiánypótló és futurisztikus elképzelésből mainstream üzleti stratégiává vált.

Meta

A Meta a metaverzumot „a kapcsolatok következő evolúciójaként és a mobil internet utódjaként" határozza meg. A metaverzum lehet bármilyen 3D-s virtuális tér, amelyet olyan technológiák, mint a virtuális valóság (VR), a kiterjesztett valóság (AR), a mesterséges intelligencia (AI), a tárgyak internete (IoT) és a blokklánc működtetnek, amelyek lehetővé teszik az emberek számára az egymással (és bizonyos esetekben a nem emberi avatárokkal) való interakciót. Ma már számos metaverzum létezik. Legtöbbjüket egyes vállalatok hozták létre, és egy adott célt szolgálnak. 

Metaverzum

A „metaverzum" kifejezést először Neal Stephenson sci-fi író használta 1992-es „Snow Crash" című regényében. A regényben Stephenson egy 3D-s virtuális világot ír le, amelyet az emberek bizonyos értelemben elfoglalhatnak. A regény főszereplője, Hiro, egy személyes terminálon keresztül fér hozzá a metaverzumhoz, amely 3D-s virtuális valóságképeket vetít a szemüvegére. Hiro avatárja interakcióba lép mások avatárjaival, és valójában "Snow Crash" a neve annak az adatfájlnak, amelyet Hiro avatárja kapott a metaverzumban.

A fikciót félretéve, a fogyasztók a digitális játékok révén ismerkedtek meg a metaverzummal. A 2016-ban elindított Pokémon Go a kiterjesztett valóságot a beépítette a mobiljátékokba, mellyel meghódította a világot. Azóta az olyan többszereplős játékok, mint a Fortnite, a Minecraft és a Roblox olyan virtuális környezetet biztosítottak, ahol a játékosok avatarok formájában léphetnek kapcsolatba egymással - megteremtve ezzel a metaverzum alapjait. 2023-ban a metaverzum fejlődése és elterjedése túlmutat a játékokon, és más iparágakba is eljutott.

Marketing

A „metaverzum marketing” a fogyasztói márkák körében kezd divatos szóvá válni. A nagy multinacionális vállalatok, a JP Morgan, a Nike, az Adidas és a McDonald's cégektől kezdve, mind készen állnak a metaverzumban rejlő marketingpotenciál kiaknázására. A McKinsey & Company vezetési tanácsadó cég becslése szerint a metaverzum 2030-ra 5000 milliárd dollár bevételt hozhat a vállalkozásoknak.

www.searchenginejournal.com