A fejlett nyugati gazdaságokban a költségtudatos jármű vásárlók egyre kevésbé hajlandóak lecserélni autóikat újabb modellekre, ami lehetőséget teremt a növekedéshez a gépjárművek utángyártott piacán.
A piac telítődését három fő tényező mozgatja:
• jobb minőségű és hosszabb élettartamú autók,
• erős használtautó-piacok,
• fogyasztók, akik arra várnak, hogy az elektromos járművek ára csökkenjen, hogy lecserélhessék őket.
Európában az autók átlagéletkora ma már 12 év, míg 2014-ben még csak 7,4 év volt. Észak-Amerikában is emelkedett az autók átlagéletkora, a 2014-es 11,4 évről 2022-re 12,2 évre. Mivel a két kontinensen együttesen több mint 750 millió személygépkocsi van forgalomban, ez a fogyasztói magatartás várhatóan nagyobb keresletet eredményez a gumiabroncsok, a pótalkatrészek és az autóipari vegyi anyagok iránt.
A globális gépjármű-utánpótláspiac 3%-kal 64 milliárd dollárra nőtt 2022-re, folyamatos növekedéssel minden kategóriában és minden régióban, kivéve Kínát és a fejlett ázsiai országokat.
A gumiabroncsok, amelyek az utópiaci értékesítés értékének közel háromnegyedét teszik ki, 20%-kal, a pótalkatrészek 6%-kal, az autóipari vegyi anyagok pedig erőteljes 8%-kal növekedtek 2022-ben.
A bevételek szintén 10%-kal haladták meg a pandémiát megelőző szintet, ami leginkább az autóalkatrészek esetében figyelhető meg, ahol 2019 és 2022 között 20%-os növekedés volt tapasztalható.
Az utópiac növekedését nagyrészt a pandémiát követő mobilitás és a szállítási és nyersanyagköltségek közelmúltbeli megugrása miatti magasabb termékárak hajtják, nem pedig a kereslet, amely 2022-ben a legtöbb régióban az autóipari vegyi anyagok kivételével minden kategóriában csökkent. A tendenciával szemben a közel-keleti, afrikai és a feltörekvő ázsiai térség áll, ahol mind a bevétel, mind az értékesítési volumen kétszámjegyű növekedést mutatott 2022-ben, ami újabb mutatója a feltörekvő piacokon rejlő potenciál felszabadulásának.
Az autóipari utángyártott termékek piaca azonban természetesen nem volt mentes az életszínvonal-válság hatásaitól. A lendületes 2021-es évet követően a növekedés 2022-ben folyamatosan lassult, különösen a negyedik negyedévben, mivel az autósok a magas energia- és élelmiszerárak kettős szorítását érezték.