A gondolat üzemanyaga: a chipmerítés második rész

2021 második és harmadik negyedév értékelése

Második negyedév

Ahogy elkezdődött a második negyedév, az értéklánc szakadásai egyre látványosabban jelentek meg az autóipari könyvekben. Az első negyedév már problémás volt, amit megfejelt a texasi vihar és a tovagyűrűződéstől való félelem. Nem sokkal ezután, Fukushimában földrengés volt, egyidejűleg a Renesas Naka 3-as erőművi tűzvésszel. Mindhárom esemény az első negyedévben történt, aminek a hatásai a másodikban jelentek meg, amikor is a kiesés már 2,3 millió járműnyire rúgott. Az IHM Markit szempontjából fontos észbe tartani, hogy a második negyedévben megnövekszik az ellátásláncra nehezedő nyomás az év második felében esedékes ünnepek és akciók miatt (black friday, halloween, kínai aranyhét, karácsony). A háztartási és fogyasztói elektronikai cikkek közkedvelt ajándékok… Jó hír viszont, hogy a közvetlen nyomás enyhülése volt várható az év hátralévő részére nézve.

Harmadik negyedév

A harmadik negyedévben is akadoztak a szállítások, de nem annyira, mint a megelőző 6 hónapban. A nyomkövetési rendszer, ami kicsit remediálta az óriási kiszámíthatatlanságot, már előrejelezte a fennakadásokat. 250 ezer alkatrész nem ért időre célba és ez még csak az év közepén jelzett szám volt. Mégis mért voltak akkor optimistábbak a menedzserek a harmadik negyedévet várva?

A nyomkövetési rendszerek

A nyomkövetési rendszer mellett más eszközöket is latba vetettek, tanulva az előző és felkészülve a közelgő problémákra. A fennakadások természetét megismerték és a láthatóságot, információáramlást javítandó lépések történtek. Egy példa erre, még ha felszínes is, hogy a General Motor óvatosabban fogalmazott a bejelentései és ígéretei tekintetében még azután is, hogy a gyáraiban végre folytatódhatott a munka, ráadásul korábban is, mint remélték. A Toyota esetében tudjuk, hogy a cég már az elmúlt évtizedben, a fukushimai földrengés és tsunami óta, is közelről figyelte az ellátásláncot. A GM ezzel szemben a jelen helyzet gyors megértésére összpontosított január óta. Ez utóbbi talán rövidlátásnak tűnhet, de hasonló helyzet (világjárvány) még nem fordult elő a globalizáció és a gazdasági összefonódások mai szintje mellett, így érthető, ha a konszern nem a múltbéli mintázatokból reflektál a jelenre. A más-más forrásokból származó jelek és interpretációk vegyesek, de túl korai volna azt állítani, hogy már kifelé megy az ipar a gödörből. Más OEM-ek hasonló erőfeszítéseket tesznek és habár ez limitált valóságos segítséggel szolgál, optimizmusra ad okot, hogy a félvezetőgyártási kapacitások a Renesasnál és a texasi NXP-nél és Infineonnál is felélednek, ami oldhatja a szorító hiányt. Viszont a „feléledés” a katasztrófák előtti szintet jelenti itt és nem a pandémia előtti volument.

Az utolsó negyedév

Az utolsó negyedévre már egy normálisnak mondható beszállítási tempót várhatunk az autóiparban is a félvezetőkből. A „normális” itt azt jelenti, hogy normál körülmények és operáció melletti igényeket és nem a félelem által túlfűtött rendelési mennyiségeket. Jelentősebb léptékű kapacitásbővítések nélkül, a legjobb módja a tapasztalt megszakítások elkerülésére, hogy a meglévő kapacitásokat a realisztikus kibocsátási mennyiségekhez igazítják. Más szavakkal, ne most akarjanak nagy alapanyagtartalékokat felhalmozni a gyártók vagy raktárra termelni…

A félvezetőbeszállítók visszatérnek az autóipar szolgálatához is, de ez nem azt jelenti, hogy a lakossági elektronikai cikkek esetében hiányra kellene számítani a negyedik negyedévben, aminek több összetevője is van. A 2020 eseményei jelentős, de egyszeri keresletnövekedést okoztak 2021-ben. 2020-ban tört be a pandémia a nyugati országokba, ami azonnali és hatalmas keresletnövekedést jelentett a számítógépekért, mivel, amit lehetett átállítottak távmunkára, hogy ne dőljenek be a nemzetgazdaságok. E mögött a kereslet mögött természetesen a kormányok, így a jogi szabályozó/kényszerítőeszközök, is ott álltak. Kisebb mértékben, de szintén megnövelte a keresletet a Sony és a Microsoft új konzoljainak és az új iPhone-nak a megjelenése is. Így a lakossági kereslet kicsúcsosodott 2021-be, aminek következtében az autóipari felélénkülés 2022 elejéig várat magára. A tavalyról felhalmozott megrendeléseket kell először teljesíteni, az még kiszámíthatatlan, hogy a 2022-es megrendelések hogyan fognak alakulni, azokat milyen hatéridővel lesznek képesek vállalni, arról nem is beszélve, hogy az egészséges raktárkészleteket is vissza kell egyszer tölteni. A nagy piacok maradéktalan kiszolgálására (pl. Kína) egyelőre kicsi az esély.

www.ihsmarkit.com