A mesterséges intelligencia, robotika és önvezető járművek kutatása erősen függ attól, hogy milyen minőségű és mennyiségű adat áll rendelkezésre, amit aztán a fedélzeti számítógépek fel tudnak használni a tájékozódásra és irányításra. 2020-ban, kutatók egy csapat bemutatta az Audi Autonomous Driving Dataset-et (A2D2), amit magyarul önvezető, autós adatbázisnak lehetne fordítani; a programot pedig egy Audi Q7 e-tron modellbe építettek be, hogy „feltérképezzék” a kutatási területet, ami 3 német nagyváros volt első körben és hogy teszteljék a gyakorlatban.
A vállalkozás abból indult ki, hogy részletes közterületi, közúti felvételeket csak kutatási célokra lehetett felhasználni és publikálni. Ennek megvoltak a jogi oka (pl. GDPR), de az Audi AG, élve a BY-ND 4.0 engedélyével önállóan készíthetett ilyen felvételeket és publikálhatta azokat.
A cél az önvezető járművek „tájékozódásának” támogatása volt, amihez egy lehetséges módszertant dolgoztak ki a kutatásban és jelentették meg az A2D2 adatbázisban. A módszertant a következő ábra foglalja össze – nagyon röviden.
A2D2 vizuálisan. Balról-jobbra: semantikus szegmentálás, 3D dobozszerű objektumok kijelölése, sűrűség-felhő, keretfelhő ráhelyezve a fedélzeti kamera felvételére
Forrás: A2D2 Audi Autonomous Driving Dataset, Audi AG.
Persze az adatokat folyamatosan frissíteni kell, de a módszer működőképesnek bizonyult és elérhető már a kereskedelmi forgalomban.