Az autók mesterséges intelligenciája 1.rész

A mesterséges intelligencia iparáganként eltér, mégis az autóiparban a leglátványosabb és a legsokrétűbb

A mesterséges intelligencia (artificial intelligence = AI) és az önvezetés gyakran komplementer technológiákként működnek. Egyszerűen nem lehet egyikről beszélni a másik figyelembevétele nélkül. A mesterséges intelligencia, bár iparáganként ez eltér, de óriási sebességgel szállja meg a különböző szektorokat. Ez a folyamat az autóiparban a leglátványosabb és legsokrétűbb. A médiafelhajtást leszámítva ennek egyik oka, hogy az autógyártásban rengeteg iparág együttműködése figyelhető meg, sok az érintett.

Nagyon intenzív a verseny az autógyártók között, hogy élen járjanak a mesterséges intelligencia fejlesztésével és implementálásával, ugyanez a helyzet az őket kiszolgáló IT és high-tech cégek és startupok között is. Sok esetben nem is versenyről beszélünk igazán, hanem „coompetition”-ről vagyis együttműködve versenyzésről, hiszen új technológiák esetén a tudásmegosztás és a szinergia-hatás elérése a siker kulcsa.

Az autógyártók világszerte használják a mesterséges intelligenciát a gyártási folyamat szinte minden egyes mozzanatában. A mesterséges intelligenciával meg lehet figyeltetni az összeszerelő munkások mozdulatait és azok elemzésével úgy lehet megtervezni a gyártósort, hogy minden a lehető legjobban kézre álljon és így lerövidülnek a mozdulatok, felgyorsul a munka. Az egyes karosszéria-elemek robottokkal történő összeillesztése, szegecselése, hegesztése 2021-ben már triviálisnak tekinthető. A vezető szemszögéből nézve pedig legillusztrisabb példa, amikor az autó magától leparkol vagy újabban, a forgalom elemzésével megtalálja a legoptimálisabb útvonalat, gyorsaság vagy akár az üzemanyag-takarékosság szempontjából.

Ez azért érdekes, mert sok vásárló számára a mesterséges intelligencia kimerül az önvezetésben, pedig sok-sok pont van egy autó esetén, ahol a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás (machine learning) szerepet játszik (játszhat), esetleg kulcsszerepet tölt be: tervezésen, szervezésen, építésen, vezetésen és biztonságon át a teljesítményoptimalizálásig. Alább olvasható erre néhány gyakorlati példa és gyakorlati tapasztalatok, fejlesztések és jövőképek a témában.

Ön-vezető járművek

Vannak autógyártók, akik a saját szoftvereiket és hardvereiket igyekeznek kifejleszteni a cél érdekében, de amik igazán figyelemre méltó szereplők, azok nem mások, mint a kicsi és fiatal tech cégek, mint beszállítói a nagy konszerneknek. Ők találták ki az önvezető járművek koncepcióját, nyilván annak fényében, hogy lesz is arra kereslet. Az alkalmazási terület természetesen változatos: tömegközlekedés, jármű megosztó applikációk – kiindulási helyek és úticélok függvényében – vagy személygépjárművek, amik esetén a kényelem luxussal történő párosítása a fő szempont.

A bostoni Nutonomy cég azt kutatja, hogy hogyan tud egy autó navigálni komplex közlekedési szituációkban. Ha a bonyolult helyzetek felismerése és kezelése is működik, akkor az „egyszerű” helyzetekben történő önvezetés (autópályán, egy irányba, ahol még gyalogos feltűnése sem várható) nem okozhat akadályt.
A cég technológiája, a „nuCore” lehetővé teszi a rugalmas és emberszerű irányítást, hiba nélkül. A szoftver elnavigálja az autókat még a legbonyolultabb közlekedési helyzetekben is. A cég célja, hogy ilyen autók flottáit megépítsék – valakikkel együttműködésben – és így egy nagy lépést tenni a biztonságosabb közlekedéshez, kevesebb forgalmi dugóhoz és így kisebb környezetszennyezéshez. 2019 év végétől a bostoni tengerparti kikötőnegyedben végeznek tesztvezetést egy másik céggel összefogásban, ami a hardvereket és a pilótákat adja.

Forrás: builtin.com