Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) friss jelentése szerint Európában a légszennyezettség továbbra is jóval az egészséges szint felett van, aminek a közúti közlekedés az egyik fő okozója. Januárban az EU tagállamai és az Európai Parlament találkoztak, hogy a városi szennyezést célzó új jogszabályokról tárgyaljanak. Az "Euro 7" szabványok célja a gépjárművek kibocsátásának korlátozása és az EU szennyezettségi szintjének az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlásaihoz való igazítása. Az iparági lobbizás és a politikai ellenállás azonban azzal fenyeget, hogy a javaslat gyengül és késik.
Az Euro 7 egyik szabványa a gépjárművek kibocsátási normáinak közelgő felülvizsgálata, amelynek célja az autók által okozott szennyezés csökkentése. A jelenlegi Euro 6-os szabályok az új személygépkocsik és kisteherautók által kibocsátott egyes káros gázokra és részecskékre vonatkozó felső határértékeket állapítanak meg. Az új szabályok célja, hogy az összes járművet - beleértve a teherautókat és buszokat is - egyetlen kibocsátási szabvány alapján szabályozzák. Hozzájárulnak az európai zöld megállapodás azon céljához, hogy 2050-re elérjék az üvegházhatású gázok nettó nulla kibocsátását.
A 2024 nyarán esedékes európai parlamenti választások előtt tárgyalások folynak majd az Euro 7 szabványok véglegesítéséről és a szorosan összefüggő, a levegőminőségi előírásokról szóló irányelv felülvizsgálatáról. A környezetvédelem és a közegészségügy támogatói csalódást keltő eredményekre készülnek. Eddig mindkét javaslatot gyengítette az Európai Tanács és a Parlament szeptemberi és novemberi szavazásain az iparági lobbizás és a politikai ellenállás miatt. Míg a Parlament 2035-re akarja halasztani a WHO irányelveihez való igazodást, a Tanács nemrégiben azt javasolta, hogy ezt még tovább, 2040-re halasszák.
A Parlament által jóváhagyott Euro 7 szöveg valamivel ambiciózusabb. Részben fenntartja az Európai Tanács által javasolt követelményeket, beleértve a dízelüzemű autók nitrogén-oxid-kibocsátási határértékeinek az Euro 6 szerinti benzinüzemű autókra megállapított határértékekhez való igazítását (60 mg/km), valamint az új modellek jóváhagyásához szükséges szigorúbb teszteket. Bármilyen végleges megállapodás is születik a Tanács és a Parlament - a két uniós társjogalkotó - között az Euro 7 és a levegőminőségi előírásokról, az nem valószínű, hogy teljesíti az eredetileg ígért közegészségügyi javulást.