Az autonóm járművek első rész

Az autonóm járművek szemével – figyelemfelkeltés az utazások lézeres szkennelésén és elemzésén keresztül

„Az emberek érző lények, akik képesek interakcióba lépni és tárgyalni az autonóm járművekkel a saját, egyedi módjukon (Si Yeo & Weiqiang Lin, Szingapúri Nemzeti Egyetem, 2020).” 

Sokan azt várják, hogy a 2030-as évekre az autonóm járművek (autonomous vehicles – AV) teljesen elterjedtek lesznek az európai utakon. Az AV-k, ahogy lehetővé teszik a bizonyos szempontból olcsóbb (nincs szükség sofőrre), tisztább (elektromos meghajtás minimális károsanyag-kibocsátással), könnyebben hozzáférhető és ajtótól-ajtóig terjedő közlekedést, potenciálisan megváltoztatják az emberek közlekedési szokásait és viselkedését, amik nagy hatást gyakorolnak a területi tervezésre, illetve jelentős kulturális, társadalmi és környezeti implikációkat fognak elhozni. Sok európai városban már tesztelnek AV-ket, ahol az új közúti mobilitási megoldások integrációja, számtalan, eddig nem elemzett, komplex közlekedési szcenáriók figyelembevétele kulcsfontosságú. A teljesen autonóm járművek gondolata gyakran úgy van kezelve, mintha csak a távoli jövő egy lehetősége lenne, ahol valamennyi potenciális felhasználó hozzáfér és ért az okostelefonos applikációkkal megtámogatott és koordinált közlekedéshez és az utazás alatt dolgozhat, telefonálhat, aludhat stb.

AV mozgó iroda

Egy AV egy mozgó iroda vagy egy mozgó találkozóhely is egy társaságnak. Az átlag népesség szemében ezek az új perspektívák kevéssé ismertek az AV-król, azaz, hogy azok miként befolyásolják, nem csak a környezetet, de az életvitelünket is. Az emberek, autonóm gépek és a fizikai környezet összjátéka egy sor új lehetőséget és feladatot hordoz magában és jelentős technológiai és társadalomtudományos kutatási kérdések sokaságát vet fel.

Az új technológiák

Az új technológiával történő interakciók elfogadását és adaptálását a mindennapi életünkbe gyakran szkepticizmus övezi. A városi életet érintő vélt és valós biztonsági kérdések, a létező és az új közlekedési metódusok és technológiák keveredése nagy szerepet játszik a témában. Az AV-k technológiájának, annak hatásainak és a közlekedés fizikai környezetének vizuális reprezentálása remélhetőleg elősegíti az új típusú utazási élmény és az ember-jármű interakciók megértését, ideértve az AV-k célközönségét, a régi metódusokhoz ragaszkodókat és a gyalogosokat egyaránt. Ez a megértés várhatóan nyitottságot és elköteleződést eredményezhet az ember és gép közötti összefonódásokat illetően. 

Az autonóm járművek szemével nézve

Az emberi agy vizuálisan elfogult, mivel a másodperceként 11 millió bit információból 10 milliót a szemek szolgáltatnak. Hogyan néz ki a világ az AV-k „szemén” keresztül és azok hogyan navigálnak benne? Az AV-k LIDAR technológiával működő szenzorainak algoritmusai folyamatosan, hihetetlenül részletes, 3D-s és mindent magába tömörítő volumetrikus képeket alkotnak a környezetről 360 fokos szögben. Ezen rekordoknak a megalkotása mobil lézeres szkennelővel –az utazás alatt is – segít az utazási élmény kutatásában, illusztrálásában és megértésében az utasok és a gyalogosok számára is: bemutatva, hogy a fizikai elemek milyen interakcióba kerülhetnek az utazás emberi aspektusaival. Egy ilyen betekintés a AV-k látószögébe sok külső (gyalogos, többi közlekedő) és belső (utas) biztonsági aggályt képes eloszlatni. Az élmény megbízható „lebontásával” az utazási kontextus (környezet) objektív fizikai tulajdonságai is azonosíthatóvá és elemezhetővé tehetők. Az adódó vizualizáció egy absztrakt képet ad a világról, ami többféle perspektívájú megfigyelést tesz lehetővé.

www.sciencedirect.com