AI az autós balesetek megelőzésére

A közlekedési balesetek 80%-a megakadályozható lenne a mesterséges intelligencia használatával.

A mesterséges intelligenciával (artificial intelligence, AI) az autós balesetek megelőzése több, mint egyszerű defenzív vezetés. A nagyvárosokban zsúfoltabb a közlekedés, mert sokkal több jármű és gyalogos mozog és sokkal sűrűbben láthatók közúti jelzések is. A közlekedési statisztikák szerint a balesetek 80-90%-a megakadályozható lett volna, ha az érintett vezetők helyesen és/vagy időben döntenek. Más szóval, a balesetek nagyrészét emberi hiba okozta. Az emberi hiba viszont nem feltétlenül rossz döntést jelent, hanem jelentheti azt is, hogy a reakcióidő túl hosszúnak bizonyult, ugyanakkor az ittas vezetés is jellemző ok.

Az elmúlt évtizedben az autógyártók egyre több AI alapú funkciót építettek be az autóikba, hogy segítségére legyenek a vezetőnek. Ilyenek a különböző szenzorok, kamerák, amik mutatják a holttereket is a vezető számára. Nagyobb sebességnél is releváns újítás például a sávelhagyásra figyelmeztető vibrátor és hangjelző rendszer, ami jelzi a vezetőnek a sávelhagyást, ha az index nincs bekapcsolva.

Az újításokkal szembeni kritikus hangok felteszik a kérdést, hogy a fedélzeti AI, pláne ha majd idővel nagyobb hatalma lesz, etikus döntést fog-e hozni, például, hogy nem-e helyezi a jármű épségét a gyalogos épsége elé. Ez a problémakör Amerikában már jogi vitát is gerjesztett. Az AI fejlesztők válasza pedig azon alapul, hogy a közúti jelzések sem akadályoznak meg baleseteket; a jelzések és az AI célja is a szabályok betartása, és nem az ad-hoc beavatkozás.

lernerandrowe.com