Magyar egyetemisták
Magyar egyetemisták egy csoportja pár éve lefolytatott egy szimulációt, aminek során egy automatizált mintázat-generáló rendszert hoztak létre autók belső terének tervezéséhez. A rendszerükben az emberi érzelmeket kapcsolták alapvető geometriai elemekhez és transzformációkhoz. Céljuk az emberi (vevői) viselkedés, preferenciák megértése volt, hogy azok hogyan korrelálnak azzal, hogy egyes autók belső tere mennyire tetszik majd a vásárlóknak. Pontosabban, hogy az egyedi ízléseknek milyen belső dizájnok felelhetnek meg.
Rengeteg bizonyíték utal arra, hogy egy termék megjelenésének van esztétikai, szimbolikus, funkcionális, ergonomikus, figyelemfelhívó és kategorizáló értéke. Habár minden ilyen elem befolyásolja a vásárló választását, a 21 század termékpalettája, hatalmas választéka és technológiai fejlettsége – ideértve rengeteg olyan funkciót, amit nem is használunk ki vagy még azt sem tudjuk, hogy elérhető – egy paradigmatikus váltást indított el: az esztétikának sokkal nagyobb szerepe kezd lenni, mint a funkcionalitásnak.
Termék-tapasztalat
Ha termékekről beszélünk, fontos megérteni a „termék-tapasztalatot vagy -élményt”, ami lefed fizikai érintkezést, percepciókat, kognitív folyamatokat, használatot, emlékezetességet és végső megítélést is. Ebből kifolyólag az autóiparban is nélkülözhetetlen a pszichológiai aspektusok feltérképezése és megértése, míg a funkcionalitás jelentősége ilyen tekintetben relatíve lecsökkent az utóbbi évtizedben.
A testre szabhatóság (személyre szabás) egyre elterjedtebbé, népszerűbbé és egyszerűbbé válik az autók tervezésekor, mivel azt rengeteg konfiguráló és egyéb szoftverek támogatnak. Erre a marketing is rájátszik természetesen, hiszen az érzelmek is stimulálhatnak érdeklődést és így eladásokat. Sok esetben, pláne luxusautók tekintetében, nem csak egy problémára ad megoldást az autó, nem csak egy „képességet” kínál, hanem egy élményt is nyújt, egy érzetet, „feelinget” is vásárol a vezető, illetve közvetít az utasok felé is. Egy limuzin vagy akár egy sportautó estében tehát a pszichológiai sokkal fontosabb, mint a puszta út A-ból, B-be.
A kutatás célja
A kutatás célja az volt, hogy segítse a tervezőket olyan autóbelső-darabok és -mintázatok megalkotásában, amik a leginkább egybevágnak a vásárlói preferenciákkal. Ezek a preferenciák gyakran rejtettek, ezért az érzelmek alapján igyekeztek kikövetkeztetni, hogy mely geometriai formák és transzformációk lehetnek a legtetszetősebbek. Feltevésük alapján létrehozható egy olyan szoftver, amely adott emóciókból automatikusan generál mintázatokat. A kutatás eredménye ez a szoftver, amit a kutatók EmPatGen-nek (Emotional Pattern Generator vagy magyarul érzelmi mintázat generátor) kereszteltek el.