Az önvezető járművek anatómiája második rész

Szenzorok és felhasználási területük

Radar

Rádios detektálás és hatótáv; a radar elektromágneses hullámokat bocsát ki, amik érzékelik a tárgyakat, a távolságot és még a sebességet is pillanatnyi pontossággal. 24 GHz-s vagy 77 GHz-s radarokat használnak az automatizált járművekben (pl. gyárakban jelenleg).

Lidar

Könnyű detektálás és hatótáv; a működési elv ugyanaz, mint a radarnál, a különbség, hogy rádióhullámok helyett lézert használ az eszköz. A LiDAR rendszernek négy fő komponense van: lézerpulzus kibocsátó, visszatükröződést fogadó elem, szenzor és jelfeldolgozó szoftver. Az eszközt kis hatótávon alkalmazzák és pontfelhőket generál, mint környezeti térképet. Ezt a technológiát az előző században mutatták be, amikor még hihetetlen drága volt, ami hosszú fejlesztési idővel is párosult (először meteorológusok használták, illetve az Apollo-15 projektben, az űrutazásban játszott szerepet), a hagyományos radarnál ugyanis sokkal pontosabb, gyorsabb és 360 fokban alkot képet.

Ultrahangos szenzorok

A lokátor az emberi fül számára nem hallható hanghullámokat bocsát ki és a tárgy távolságát trilateráció segítségével állapítja meg a számítógép, ami az optikai 3D-s látást jelenti. 20 GHz-cel működik az eszköz, a rövidtávú érzékelés a parkolásnál és a vezető arcának megfigyelésénél (pl. elalvás-figyelő) játszik szerepet. Az angol terminológiában ezt a technikát „Time of Flight”-nak is nevezik, ami arra utal, hogy az ultrahangos jel utazási sebességéből következtetünk a távolságra.

www.researchgate.net