Az új olaj első rész

Adat – Az új olaj, a legújabb termelési tényező

A 21. században szinte minden mérhető, a Big Data korszakában adatok sokasága jelenik meg másodpercenként az interneten. Az adatforgalom globálisan 2005-höz viszonyítva 45x növekedést produkál napjainkban. Az adatok megfelelő kinyerésével és feldolgozásával a vállalkozások hatalmas versenyelőnyre tehetnek szert, illetve a közintézmények adminisztratív tevékenységeit is nagyban megkönnyíti, és hatékony eszközökkel fel is gyorsítja azt.

Az információ

Az adat és az információ nem szűkös erőforrás többé. A világhálón megtalálható adatok mindenki számára elérhetőek, ezzel szinte létrehozva a tökéletes piacot, ugyanis minden vállalkozásnak megvan a lehetősége arra, hogy feltüntesse weboldalát és Social Media felületeit az interneten, a fogyasztóknak pedig az összes kínált felület elérhetővé válik. Viszont a számtalan információhalmaz következményeképpen a keresőmotoroknak sorrendbe kell rakniuk az oldalakat a fogyasztó keresése és a felület népszerűsége alapján. Az online marketing szakemberek keresőoptimalizálással (SEO) próbálják elérni, hogy az adott cég webhelye a lehető legelöl helyezkedjen el a célközönség keresési találatai között. A fizetett hirdetések természetesen jobb eredményt tesznek lehetővé a tőkeerős cégeknek.
A vállalatok piackutatási eredményei is sokkal relevánsabbá és objektívebbé váltak a Big Data korszakában.

Az internet

Az interneten minden versenytársról olyan adatok érhetőek el közérdekű céginformációkat tartalmazó hivatalos oldalak adatbázisaiból és a vállalatok webhelyeiről, amelyek hozzájárulnak a piac és annak résztvevőinek megismeréséhez, a vállalati stratégia megfelelő kiépítéséhez és elemzéséhez, ilyen elemzések lehetnek a SWOT és a PESTEL analízis. A vállalat produktivitásának további mérésére alkalmas weboldalak esetében a Google Analytics 4, Social Media felületek esetében pedig a META Ads Manager, amelyek adatokat szolgáltatnak indikátorok segítségével a webhelyek népszerűségéről és mérik a posztok, blogok és egyéb közzétett információk olvasottságát, amellyel értékes statisztikához juthatnak a vállalatok. A szakemberek ezeket az adatokat elemzik, értelmezik és következtetéseket vonnak le belőlük ezzel felmérve az igényt és ennek megfelelően változtatják a közzétett tartalmakat. 

www.mnb.hu