Az autonóm járművek második rész

Lézerszkennelés az autóiparban

mapping technology

Ha a városok nagy és átfogó tereire, beállt közlekedési rendszereire, sztenderdizált technológiájára gondolunk, akkor figyelembe kell venni az így adódó ellenállást és a rugalmasság hiányát. A rugalmasság, bizalom és magabiztosság hiánya érezteti hatását az emberek mozgását, reakcióit és viselkedését vizsgálva. Nem csak a lakosságnak, hanem minden stakeholdernek, a közterek formálóinak is elkötelezettnek kell lennie a megértetés mellett, amire jó eszköz a valós környezet lézeres szkennelése és az egész utazás különböző faktorainak vizuális ábrázolása. Ez egyfajta „feltérképező technológia” (mapping technology) és tanulási módszertan. A fizikai kontextus kondícióinak, mintázatainak kiismerése hozzájárul egy közlekedési szituáció lehetséges kimeneteleinek projekciójában is, hiszen mintázatok az emberin számára könnyebben felismerhetők egy grafikus kép alapján, mint egy analóg adatsorból kiindulva. A technológia és a vizuális információ-források ugródeszkát jelenthetnek a városi környezet, lakók, technika és közlekedési opciók összjátékának kiismerése és megkedvelése között. Ez egy participatív és inkluzív eljárás, hiszen passzívan vagy aktívan, de mindenki (emberi viselkedés, igények, használati szokások, interakciók, dizájn, épített környezet) részese annak a környezetnek, amit megpróbálunk megismerni. 

A 3D lézeres szkennelés

A 3D-s lézeres szkennelés széleskörűen alkalmazott technika az AV-k környezetének érzékelésénél: geometriai információk begyűjtése a fizikai térről valós időben, akadályok detektálása és -követese, határvonalak észlelése, más járművek és gyalogosok azonosítása. Az adatgyűjtés gyors és precíz, a dokumentáció és a feltérképezés az autóiparon kívül is használatos: építészet, 3D-s nyomtatás, szoftverarchitektúra-tervezés, építőipar, archeológiai, stb. Az, hogy az adódó térképek milyen mértékben megbízhatóak és milyen autentikusan képesek visszaadni az utazási élményt, milyen minőségű betekintést nyújtanak az utas és a technológia interakciójába, részletes vizualizációval elemezhető, de ez kreativitás (befogadó) függvénye is. A kódolt környezet erre nem alkalmas, de az utazási képi megjelenítése közelebb hozza a technológiát az átlagemberekhez is: „belakni és érezni a gépeket (Yeo & Lin, 2020).”

Lézeres szkennerrel készült 3D-s kép egy körforgalom környezetéről, helyszín: Aberdeen, Skócia:

www.sciencedirect.com