Az autók mesterséges intelligenciája 2. rész

A mesterséges intelligencia használata a kiskereskedelembe és az utas szállításban.

Kiskereskedelmi felhasználás

Egy san jose-i cég (Autox) a kiskereskedelemben és forgalmazásban használja a mesterséges intelligenciát. A szervezet kombinálja az AI szoftvereket, szenzorokat, real-time (valós idejű) kamerafelvételt és tesztmérföldek ezreit – szimulációt és valósat együtt – hogy a járművei biztonságos döntéseket hozzanak a közutakon. Az autókat élelmiszer szállításra használják, amiket a felhasználók applikáción keresztül rendelhetnek meg.

Az autókat bizonyos időközönként feltöltik alapélelmiszerekkel és a megrendelők között ingázva hordják szét azokat, úgy, hogy egész nap úton vannak (illetve, amíg ki nem fogynak). Ha éppen nincsen megrendelés a legközelebbi parkolóhelyre beállnak és várnak, amíg érkezik egy. Mint egy mozgó élelmiszerbolt. A cég folyamatosan dolgozik azon, hogy minél nagyobb területet le tudjon fedni, minél nagyobb területet „ismerjenek” a járműeik és nagyobb kapacitással rendelkezzenek.

Utas-szállítás

Egy másik californinai cég a Drive.AI utasokat szállít ki fix útvonalakon. A mesterséges intelligencia segítségével önvezető járműveken szállítanak utasokat bizonyos pontok között, kvázi, mintha tömegközlekedésről lenne szó. A járművek nem csak önvezetők, de kommunikálni is képesek az utasokkal és a környező gyalogosokkal, autósokkal. Ez egyrészt hanggal történik másrészt képi jelzésekkel, mint például, amikor a járdán várakozó gyalogosoknak jeleznek, hogy az áthaladásukra vár a gép.

A fix útvonalak könnyebben monitoringozhatók annál, mintha ad-hoc módon történne a közlekedés és szállítás. Könnyebb naprakésznek maradni a változásokkal, mint például építkezés, útjavítás, sebességkorlátozások, útlezárások, stb. A cég feláldozza a nagy hatókört a rövidebb-távú, de biztonságosabb és gyorsabb szállításért cserébe. Jelenleg a texasi Friscoban folyik a tesztelés.

Az Optimus Ride cég szintén önvezető járműveket fejleszt, amiknek minimális a károsanyagkibocsátása. A cég okos, elektromos járművei a hatékony és fenntartható városok jegyében készültek azzal a céllal, hogy csökkenjen a városokban szükséges parkolóhelykapacitás, az autók száma és a környezeti hatás. A cég elsősorban az egyetemisták közlekedését szeretné megkönnyíteni, akiknek még nincs saját autójuk és egy jelentős hányadát teszik ki Boston lakosságának (pl. a Harvard és a Cambridge hallgatói).

Nemrég a cég megkapta az engedélyt, hogy más városokban is tesztelhesse a járműveit, olyanokban is, ahol a légszennyezés nem olyan kritikus kérdés, mint egy Boston méretű és lakosságú városban. Az agglomerációban félig fix pontok között szállítanak majd a járműveik: az ingázók otthona és a vasútállomás között.

Egy, A Google-ból kivált cég, annak önvezető technológiájára építve, szintén a személyszállításra fókuszál véletlenszerű pontok között. A személyszállításnak az élelmiszerszállítással szemben megvannak a maga kihívásai. Előbbi esetében a biztonság a kulcspont, míg a második esetében a tisztaság és az élelmiszer hűtése, frissen tartása a megoldandó feladat.

A Waymo egyedisége abban rejlik, hogy más járművekkel ellentétben, ideértve a nem önvezetőket is, a cég autói 360 fokban látnak és detektálják a gyalogosokat, más járműveket, kerékpárosokat, munkásokat és minden egyéb elképzelhető elemet egy 300 yard (körülbelül 270 méter) sugarú kört lefedve. Ez lehetővé teszi a gyors szállítást, mivel a gépek „előrelátásának” hála képesek a biztonságos és megengedett legmagasabb sebeséggel haladni. A tesztelés jelenleg Phoenix belvárosában zajlik, lakosság számára már elérhetőek a járművek és kipróbálható a módszer.

Sok fejlesztő cég úgy operál, hogy már meglévő autókba telepít szoftvereket. A Zoox a saját járműveit építi meg az alapoktól kezdve. Úgy kell ezt elképzelni, mint az Ubert vagy egyéb autó-megosztó applikációt, csak ezúttal nem egy autót áll elő és annak vezetője, aki éppen arra tart, mint a megrendelő, hanem egy teljesen önjáró jármű. Habár a járműparkja a cégnek még eléggé fapados, de idén már teljesértékű autókat terveznek, szó szerint, forgalomba hozni.

Forrás: builtin.com