A globális könnyűjármű termelésben 15%-os növekedést prognosztizáltak 2021 első negyedévére, és ahogy a második negyedév végére érünk, a várt növekedést 50%-ra becsülték a gyenge tavalyi évhez képest. Ahogy az autóipar „felépül” a járványból, az egészségügyi és szociális kihívások helyett visszakerülnek az értéklánc korlátai a figyelem középpontjába.
Az első negyedév hiányai
Az első negyedév a növekvő globális félvezetőhiányról szólt, ami a gyártók kapacitás-elégtelenségei miatt állt elő és a mikrokontroller (microcontroller units - MCU)-tartalékok, pontosabban azok hiányai következtében. Ez utóbbinak elsődleges forrása egyetlen taiwani beszállító (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company Limited - TSMC). Aztán még a negyedév vége előtt, hó- és jégvihar sújtotta Texast, ami lerombolta a vegyszerüzemeket és így nyersanyaghiány keletkezett műanyagból, habarcsból és gyantából, sőt három további félvezetőgyár is leállásra kényszerült, ami tovább súlyosbította a problémát. Japánban tűz ütött ki egy másik félvezetőgyárban március közepén, ami megállította az ottani termelést is. Ennek tetejében, egyre aggasztóbb jeleket mutat az acélellátás és az acéltartalékok apadása, habár ennek (szerencsére) nem természeti katasztrófák vagy balesetek az okai, hanem a növekvő kereslet, ideértve az autóipart is. További probléma, mutatva a világgazdaság különböző szektorainak összefüggéseit, hogy az amerikai kikötőkben feltorlódtak a konténerek, miután az e-kereskedelem (Amazon, etc.) fellendült, ami jelentősen meghosszabbította a szállítási időket a többi szektorban is. Az egyhetes márciusi Szuez-csatornai „dugulás”, (a beakadt konténerhajó esete) szintén nem segített a helyzeten.
A felsorolt történések új ürügyeket adtak a felhasználóknak (original equipment manufacturer - OEM) és beszállítóknak, hogy felülvizsgálják az értékláncaik rugalmasságát, készletmenedzsmentjüket és módosítsák termelési terveiket a felmerült és még mindig fennálló kihívások fényében. A következő ábra összefoglalja a történéseket és az IHS Markit elemzése előrevetíti a 2022 első negyedévére várt kondíciókat.
Az ellátásiláncok hiánya
Az első negyedévben hatalmas töréseket láttunk és egyértelművé vált, hogy az ellátásiláncok nincsenek kiegyensúlyozva és a félvezetők nem tudják fedezni a magas szintű járműkeresletet. A félvezetőszállítmányok más iparágakra kezdtek fókuszálni, elsősorban a lakossági elektronikára. Ennek az ágazatnak nem szakadt meg a kereslete a pandémia hatására, sőt stabilabb és kiszámíthatóbb felvevőpiacnak bizonyult, ahogy a világgazdaságban elterjedt a távmunka. Ezzel szemben az autóipari kilátások bizonytalanabbak voltak, az utazási korlátozások, klíma problémák, egyéb szűk keresztmetszetek kiszámíthatatlan vásárlókká tették az autógyártó konszerneket. Az ellátásilánc kiegyensúlyozatlanságára világított rá az is, amikor 2020 közepére újra fellendült az autóipar és a korábbinál is súlyosabban köszöntött be az alkatrészhiány. A félvezetőtermelő-kapacitások nem tudták kiszolgálni a keresletet, illetve a kapacitásbővítéssel járó hatalmas beruházást elindítani, a pandémia árnyékában egy kockázatos lépésnek tűnhet, nem lehet tudni, hogy a felfutás mennyire lesz tartós.
Mindenesetre a hiány, pontosabban a stratégiai léptékű kiegyensúlyozatlanság miatt 1,4 millióval kevesebb könnyű jármű készült el világszerte.