Mint mindent, a minőség fejlesztését is a történelmén keresztül lehet a legjobban megismerni, lássuk röviden összefoglalva hogyan alakultak ki a minőség elérésének szisztematikus módozatai.
A minőségmozgalom
A minőségmozgalom egészen a 13. századig nyúlik vissza. A középkori Európában a kézművesek céheknek nevezett szakszervezetekbe kezdtek szerveződni. Ezek a céhek szabályokat dolgoztak ki a termékek és szolgáltatások minőségére vonatkozóan. Az ellenőrző bizottságok a kifogástalan áruk speciális jellel való megjelölésével igazolták a jó minőséget.
A 19. század végén Frederick Winslow Taylor gépészmérnök szakított a hagyományos európai minőségügyi gyakorlattal, és új megközelítést dolgozott ki, amely a termelékenység és a nyereségesség növelésére összpontosított anélkül, hogy növelte volna a kézművesek számát vagy a dolgozókat megterhelő terhelést. Taylor 1910-ben publikálta a “The Principles of Scientific Management,” - A tudományos vezetés alapelvei - című művét, amely megalapozta a gyártók hatékonyságának optimalizálási elveit.
A második világháborúba való belépés után az Egyesült Államok aggódott katonai felszerelései biztonsága és minősége miatt. Nagyszámú ellenőrző erővel rendelkeztek, akik minden gyártott berendezési egységet ellenőriztek. A mintavételi táblázatokat a MIL-STD-105 néven ismert katonai szabványban fogadták el és tették közzé. Ezek a táblázatok segítettek a beszállítóknak megérteni, hogy pontosan mit is várnak el tőlük. Walter Shewhart statisztikai minőségellenőrzési képzéseit adták segítségül a beszállítóknak.