Porsche fejlesztése CAD segítségével ötödik rész

Konklúzió
Márka identitása

Egy márka identitása számos elemen keresztül megjeleníthető és ezt a magot minden termékbe bele kell foglalni. Nem csak a termékfejlesztés, de a brand-fejlesztés is egy aprólékos és precíz munkát igénylő kihívás és sokkal inkább stratégiai fontosságú, mint egy-egy termék, mivel a márkaimázs keretezi a vásárló a tényleges termékkel való kapcsolatát, sőt bizonyos értelmezések szerint nem csak keretezi, hanem meghatározza. Talán ez utóbbi az igaz, hiszen számos olyan hírhedt márka is van a világban, amik minősége középszerű.

Márka esszenciája

Egy márka esszenciájának megjelenítése forma-nyelv használatával előzetes elemzést igényel: szabályszerűségeket kell azonosítani és azokat megfelelő hierarchiába kell rendezni, majd megfelelő szekvenciában alkalmazni. Az így felépülő struktúra aztán a jövő autójának formatervezésében is remek kapaszkodót nyújthat. Így ugyanis azonosíthatóak a kulcs dizájn-rendszer és alrendszerek, amiket a tervezőknek és a megvalósíthatóság miatt a mérnököknek is figyelembe kell venniük, különösen igaz ez egy olyan technológia-orientált és versenyző ágazatban, mint az autóipar.

Forma-nyelv

A forma-nyelv eltérő komplexitású termékek és formák tervezésénél és különböző márkák esetén is használható módszertan. A Porsche esetében, 4 modellt felhasználva azonosításra kerültek a márka kulcsfontosságú dizájn aspektusai. Korábban egy jármű teljesen új front-end látványának megtervezése évtizedeket is igénybe vehetett, mert a különböző aerodinamikai követelmények és forma-szabályok (brandimázs) implementálása nem volt (pl. CAD) számítástechnikával megtámogatva. A tervezőnek egyszerre kellett értenie a fizikához és kreatív dizájnernek kellett lennie mélyreható márkaimázs-ismerettel, nem is beszélve arról, hogy a megvalósíthatósági korlátokkal is tisztába kellett lenni. A forma-nyelvtan egy lehetséges módszere a különböző tervezési keretek egyidejű szinkronizálásának: először is egy építészeti könyvtár (architectural shape library) keletkezik, amit aztán CAD eszközökkel olvasztanak össze, hogy felfedjék a lehetséges látványopciókat. Gyengesége ennek a módszernek viszont a kreativitás hiánya: egy teljesen új arculat generálására nincs mód, ahhoz továbbra is emberi beavatkozás kell.

Forma-szabály

A parametrikus forma-szabály implementálása az új dizájn eszközökbe új dimenziót és lendületet nyert, amikor a görbe formák is értelmezhetőkké váltak a számítógépes tervezésnél. Ez a Hurdodisztancia technika, ami matematikai módszere az alforma detektálásnak, ami lehetővé teszi a görbevonalú formák felismerését. Egy márka víziójának, arculatának megértése és konzisztens alakítása forma-nyelves matematikai modellezéssel ma már lehetséges és relatíve gyorsan kivitelezhető.

www.researchgate.net