A tervezési folyamat katalizátora 2

Innováció az autógyártásban. (2)

Az analóg témájú felmérés résztvevőit arról kérdezték, hogy mi alapján terveznek meg egy új terméket, azaz mi alapján kísérleteznek újításokkal (Case Western Reserve University Survey of Auto Suppliers). A következő ábra mutatja a válaszok eloszlását.

1. táblázat

Ahogy az ábra mutatja, a vevők (nagycégek és végfelhasználók egyaránt) igényeire, problémáira való odafigyelés van annyira fontos, mint a puszta mérnöki tudás és tapasztalat. Például, egy adalékanyag gyártó cég jelentése szerint, a vevők x és y termékeket általában együtt szokták megvásárolni, sőt ha ezt a kettőt megvették nagy valószínűséggel z terméket is meg fogják venni. A három adalék vegyítésével az „új” adalékot a három alkotó árával arányosan adták el. Ezzel nőtt a vevői elégedettség, mert kényelmesebbé vált a vásárlási procedúra, emellett a cég három különböző anyag szállítása, csomagolása és előállítása helyett már csak egyel foglalkozott nagy mennyiségben, ami a méret gazdaságosság miatt sokkal költséghatékonyabb volt. Mindezen előnyök abból származnak, ha egy cég odafigyel a vevő igényeire, még annak ellenére is, hogy nem kérdez rá direkten.

A vállalati innovációk mostanság az egyes folyamatok automatizálásra épülnek, ezt az idézett kutatás is megerősítette. Fémlemezek megmunkálásával foglalkozó cégeknél beszámoltak arról, hogy a teljes munkafolyamatot elvégzi egy automatizált gépsor, pusztán azzal, hogy beprogramozzák a kívánt eredményt. A préselő gép pont olyan vastagságúra formálja a lemezt, hogy azon át tudjon hatolni a rögzítő szegecs, míg korábban ehhez külön be kellett állítani a vastagságot és kiválasztani a szegecset annak függvényében, hogy milyen végtermékre volt szükség. Mivel ezeket az adatokat emberek vitték fel korábban, a hibázás lehetősége és a selejtszám is sokkal magasabb volt, tehát az összköltség is.

Egy másik esetben a lemezek hajlítását vonták össze egy hasonló program alá. Szintén a kívánt eredmény betáplálása után, a gép olyan vastagságúra nyomta össze a lemezeket, hogy azok még hajlíthatók maradjanak és ne is törjenek ketté közben. Ezek az automatizmusok költséget és időt is takarítanak meg és magasabb minőséget eredményeznek. Még a legbonyolultabb rendszerek is egyszerű feladatokból, mozdulatokból épülnek fel, amiket a megfelelő rendezéssel – összekapcsolással, szétválasztással, cserélgetéssel – nagyobb hatékonyságot tudunk elérni. Persze mindehhez tapasztalat és kreatív folyamat-mérnökök kellenek. Miért fontos mindez a vevő szemszögéből nézve, ha a végtermék nem változik? Egy rövid távú és egy hosszú távú okból kifolyólag; a hatékony folyamatok költséget csökkentenek, az adott vállalatnak kevesebb kiadást kell átterhelni a fogyasztóira. Hosszú távon pedig erőforrások szabadulnak fel, amit további termék- vagy folyamatfejlesztésekre lehet felhasználni vagy nagyobb volumenű termelésre a minőségi standard szinten tartása mellett.

J. Womack már a kétezres évek előtt bizonyította, hogy keletre (Kelet-Európa, Közel-Kelet, Távol-Kelet) sokkal szorosabbak azok a vevő-eladó kapcsolatok, amik kézzelfogható eredménnyel szolgálnak hosszú távon. Az állításai 2010 után is megerősítést nyertek S. Helper által . A nagy vízválasztónak ebben a tekintetben Németország mutatkozott. Németországban jelen volt, de attól nyugatra, beleértve az Egyesült Államokat, teljesen hiányzott ez a vevő-központú, figyelmes hozzáállás, pláne a kicsi beszállítókkal való kooperatív viszony. A válaszok csaknem fele egyértelműen arra utalt, hogy nem kísérik figyelemmel a megrendelői igények alakulását.

Az a tendencia, hogy nyugatra az autógyártás értékláncának szereplői nem hogy nem működnek együtt, de gyakran még információt sem osztanak meg egymással már korábban súlyos versenyhátrányt okozott számukra . Bár az idézett kutatások nem vonatkoztathatók más iparágara, a rideg együtt-nem-működés okai kulturális eredetűek. Abból kiindulva, hogy Németország áll a mérnöki zsenik hazájának hírében, talán éppen Közép- és Kelet-Európa az a térség, ahol a méltatlanul „foltozgatásoknak” nevezett megoldások a legötletesebbek és leghasznosabbak.

Ezt a következő táblázat igazolja, ahol látható, hogy a német beszállítók képviseltetik magukat messze a legnagyobb arányban külföldi piacokon.

2. táblázat
Tanulság

Az autógyártó óriáscégek sokkal kisebb mértékben mozdítják elő az iparág technológiai fejlődését, mint azt gondolni szokták. Az innovációs tevékenységet jelentős részben a beszállító vállalatok végzik, anélkül, hogy azt „innovációnak” neveznék. Az új termékek, dizájnok, termékkombinációk folyamat-átszervezések vagy egyéb költségcsökkentő megoldások gyújtópontja általában nem egy eldugott műhely vagy labor, hanem a vevői igények terepen zajló megfigyelése, a vevő-orientált szemléletmód, amiben a kis cégek legalább olyan ügyesek, ha nem ügyesebbek, mint a nagyobb és bürokratikusabb szervezetek.

A megfigyelés mellett a jó vevő-eladó kapcsolatok is nagy fejlesztési potenciállal rendelkeznek. A beszállítói-megrendelői kapcsolatok terén Kelet-Európa különösen jól áll, ami nagy versenyelőnyt biztosít a magyar autóipari beszállítók számára.

A magyar termelőket jórészt német cégek foglalkoztatják, amik kimagaslóan nagy piaci részesedéssel rendelkeznek az amerikai piacokon, de az ázsiain is. A hosszú-távú együttműködésen alapuló szerződéseket propagálja S. Helper és R. Henderson az amerikai autógyártó holdingok számára, akik azok hiányának tulajdonítják a General Motors és a Ford súlyos piacvesztését az Európai és Japán autógyártók javára az elmúlt 40 évben. (A GM és a Ford együtt 85%-os piaci részesedéssel bírt 1970 környékén, 2010-ben pedig már csak fele ekkorával.)

Forrás: www.lean.org

Forrás: www.aeaweb.org

#Innováció #automatizálás #acélszerkezetgyártás #kkv #bedolgozóipar #bérmunka #procomtec